Marc EcKo gör en unik kampanj med Lindsey Lohan som musa.  1/2 <<<  Till Innehåll

Text och Foto  Marc Ecko Cut & sew.  Text: Richars Sol,  D irty Jerz Sweden AB / Veåtta Sweden AB

 

I höst har Marc Ecko Cut & Sew i en kampanj vävt samman teknologi och popkultur med traditionell annonskampanj på ett spännande sätt. Effekten blir en upplevelse i vilken han börjar sin resa som en betraktare, sedan kliver in i en 3D-värld med hjälp av ”augmented reality” och tillslut deltar de i upplevelsen och hänger med Lindsey Lohan.

Den här idén är den första i en pågående serie som kombinerar klassisk annonsering med webteknologin ”augmented reality” för att skapa en flerdimensionell interaktiv upplevelse. ”Augmented” kommer snart vara en hushållsterm och kan definieras som att man tar den fysiska omgivningen och modifierar den med en virtuell datagenerad bild. Effekten blir ett hologram som tycks komma ifrån användarens dator.

Hur funkar det? En GLYPH kod kommer finnas i lookboks hos återförsäljare och på kampanjens hemsida, www.marceckomuse.com. När användaren går in på sidan lägger de GLYPH koden vid webbkameran och inom några sekunder dyker ett hologram föreställande kampanjens digitala musa Lindsey Lohan upp framför ögonen.

Lindsey medverkar i en serie av fyra videoklipp som hör ihop med varsin annonsbild, fotograferad i NYC av mode- och kändisfotografen Markus Klinko och Indrani. Varje scen är skriven av Marc Ecko och spelar på av bild materialet. Lindsey försöker få Marc att tillhandahålla det enda som inte går att köpa för pengar, hon vill att han ska stjäla tid. På frågan om valet av musa svarar Marc att han ville att musan måste kunna inspirera en konstnär att vara kreativ på ett sätt den inte kunnat frambringa själv. Han valde Lindsey för att hon fascinerar människor och får dem att känna något, på gott och ont, men de känner något. Hon är en popkulturell ikon.

Marc har skapat ett verktyg för webbanvändare som tillåter att klicka på ikon som representerar Robert Putchick’s teori om att människan har åtta basala och åtta avancerade känslor som glädje, tillit, rädsla, kärlek, optimism, ånger, etc. När användaren klickar på en av känslorna spelas den upp av hologrammet. För att ta det ett steg längre kan man spela in när man interagerar med musan och lägga upp det på hemsidan facebook eller youtube.

Själva annonskampanjen är en homage till illustratören Robert Mcginnis
som skapade posters för bondfilmerna på 70-talet och fotograferades av
Zach Gold och gjordes om för att bli mer lika de klassiska affischerna.
Marc tycker Lindsey passade bra till den kampanjen, hennes självständiga
och lite farliga framtoning gör en till en perfekt ”bondbrud” .

Bilder uppifrån:

1. ARTIST

2. CULTURAL   
    NAVIGATOR

3. DISRUPTOR

4. ENTREPRENEUR

5. PASSIONATE       
    CRAFTSMAN

 
<<<  Till Innehåll