![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skomodet för kilar, hösten-vintern 2009/10. Sid 1 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
<<< Till Innehåll | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto: Frontface.se Nikon D300 Omslagsbild CD: Bonnier Amigo. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
SUNRISE
AVENUE: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Finland har ytterligare en gång placerat sig på den internationella musikkartan med gruppen Sunrise Avenue. Framgången var total för den finska pop/rockgruppen SUNRISE AVENUE då de krossade de flesta stora scener i Europa med sitt debutalbum ”On The Way To Wonderland” som sålde över 400.000 album och 800.000 singlar. Albumet sålde platina i Finland och Tyskland och guld i Österrike, Schweiz och Grekland. De största hitsen, “Fairytale Gone Bad” ( http://www.youtube.com/watch?v= F: Nå, hur känns det nu att få sin ”andra bebis” i och med att det nya albumet ”Popgasm” är färdigt? Vad skiljer sig från album nr ett, ”The Way To Wonderland”? |
Samu: Egentligen har inget ändrats, förutom att vi redan en gång genomlevt händelseförloppet och nu är mer beredda på själva arbetsgången inför en skivrelease. Allt från TV, festivaler, intervjuer, signeringar och annat, vi är lite bättre förberedda men finner det minst lika kul och spännande som första gången. Vi är tacksamma för att vara där vi är och vill göra det bästa vi kan. F: Kommer ni ihåg den allra första spelningen? |
Riku: Jovisst…streetfighting…hahaha F: I dagens musikscen, är de flesta inne på att sätta etiketter på allt och alla, man ”måste” nästan tillhöra en bestämd genre, annars verkar både recensenter och lyssnare bli så förvirrade att de inte vet vad de skall tycka, vilket för mig känns som ett visat svaghetstecken från deras sida. Kan ni utveckla den tanken? Samu: Musikens och vårt jobb är inte att sikta in sig på en specifik målgrupp, den uppgiften har skivbolagen tagit på sig själva. Om vår karisma och vår musik inte räcker till för att skapa tillräcklig respons hos publiken, är det ändå ingen idé att bära de rätta kostymerna eller hypas på annat rent marknadssätt. Visst, Beatles hade sina frisyrer och sin styling men musiken kallades för musik. Om man inte är ”tillräckligt” hård för att kallas rock och inte tillräckligt trallvänlig för att kallas schlager, så hamnar man i mitten. Fördelen med det, är at vi kan gå åt båda håll utan att korsa några osynliga gränser och det ger oss naturligtvis en större frihet än vad om man målar in sig i ett specifikt hörn. Intervjun fortsätter på nästa sida >>> |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Riku och Sami med sin "skydsängel" Emilie Rosenblad från skivbolaget Bonnier Amigo. |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Självklart fick Frontface en personlig hälsning på albumbookleten efter intervjun. Sami och Riku kan vid första kontakt bara vara kul paty- killar men när man får chan- sen att komma dem in på livet, finns där mycket att hämta innan- för pannbenet hos bägge två. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
<<< Till Innehåll |