Redaktionellt :
Livbojen som sjönk
-
<<<   Till Innehåll

Foto  Frontface.se

LIVBOJEN
SOM SJÖNK

 
(I Otrygga Händer, Om Det Händer...)

Det är ju en rätt allmänt utbredd uppfattning att försäkringsbolag
gärna tecknar försäkringar men sedan har sina kryphål och undantag i det oändliga för att inte behöva betala ut vid skadetillfällen
eller ur deras synvinkel,
när kundens försäkring inte uppfyller villkoren.

Jag tänkte i morse personligen testa hur det ligger till med det hela och bestämde mig för att gå till Trygg Hansa-huset här på Kungsholmen, för att eventuellt ingå ett avtal med bolaget gällande privat hemförsäkring.
En av mina grundläggande principer när det gäller affärs- överenskommelser, vilket att teckna en försäkring naturligtvis faller under, är att aldrig sluta ett avtal per telefon utan endast vid personligt möte och ögonkontakt.

Jag promenerade snika över till kundreceptionen i Trygg Hansas hus och bad att få träffa en säljare av hemförsäkringar. Tjejen i receptionen tittade förvånat på mig och svarde ”Då får du väl ringa till kundtjänst…”.
Det lät vare sig logiskt eller i närheten av vad jag önskade, så jag frågade om man var tvungen att boka tid för att få träffa någon från kundtjänst?
”De tar inga personliga möten,
all försäljning sker endast per telefon” blev svaret.
Jag bad då att få låna en telefon för att ringa upp til Kundtjänst och kontrollera om detta var sant, hade ingen lust att bara acceptera en persons information i frågan, ville ha en ”second opinion”.
Jag ringde och hamnade…i Växsjö. Ganska intressant, jag står i receptionen i jättehuset Trygg Hansa och hamnar i Växsjö.

Jag förklarade mitt ärende för killen i andra ändan och han förklarade å sin sida att ”de har inte den tjänsten att man får träffa en representant personligen…”
På min direkta fråga om det är en dålig idé att vilja träffa den man skall sluta ett avtal med, svarade han ”Det är nog en bra idé men vi har inte den tjänsten”.

Det är inte allt för svårt att läsa mellan raderna. ”Den tjänsten” kräver att säljaren skall ”tvingas” se sin eventuellt blivande kund i ögonen samtidigt som han/hon ”tvingas” svara på ett antal frågor som kanske inte är helt lätt att hålla sitt pokerfejs inför.
I mina öron låter det här som en medveten strategi och inget annat. Tyvärr verkar det som att, speciellt i branscher där det är få aktörer och där aktörerna tillsammans mer eller mindre sätter konkurrensen ur spel,
har en affärsstil och etik utan tanke på vad som kan fungera bäst för kund, bara det ger bäst resultat för det egna företaget. Försäkringsbolagen har helt klart sneglat på bankväsendet, där man ju helst ser att kunden håller sig borta från banken och utför allt via internet. Den som vågar sig in till ett bankkontor, skall naturligtvis straffas för detta, genom att hela tiden påföras olika avgifter och kostnader, helst så att man vissnar och kryper in i sin dator och stannar där. Och ve den som vågar nämna ordet kontantuttag, då får man argusögat på sig direkt och en omedelbar kostnad på runt hundralappen...

Att inte Trygg Hansa kan ställa upp med en bokningsbar säljperson, känns som ett definitivt ställnings-tagande, där man nedvärderar kunden till en så låg nivå att man inte finner det värt att träffa kunden personligen. I samma anda men med andra handen, slickar man röv för bilbranschen till den så milda grad, att man inte ställer rimliga krav på biltillverkarna gällande intelligenta stöldskydd, utan läcker ut fantasi-belopp varje år för att täcka tveksamma stölder och helt onödiga småkrockskador som endast uppkommit för att bilbranschen tillsammans insett hur mycket man tjänar på helt värdelöst utformade (när det kommer tillparkeringsskador etc) plastdetaljer som garanterat går sönder vid minsta påkörning. Säkerhetsdetaljer?
HAH! Någon som tror på det?

Nej, min uppmaning till var och en som är i begrepp att ingå ett viktigt avtal med ett försäkringsbolag, är följande:
- Om försäkringsbolaget inte vill ha din person i ett möte; så har de säkert något att dölja och då skall
de heller inte ha dina pengar.
Känns som att det är läge för Trygg Hansa att byta sin logo med livbojen till en med en sjunkande livbåt.
Rädda sig, den som kan…
Peter A Ortvik
Chefredaktör
C.E.O.
D.D.S.
U.P.A.
ortvik@frontface.se
<<<  Till Startsidan