Redaktionellt :
Livbojen som sjönk
-
<<<  Till Innehåll

Foto  Frontface.se. Illustration: Peter Ortvik.

Efter att ha testat alla bildredigeringsprogram i både Mac- och Pc-miljöer och funnit att tillsammans med de tredjepartsprogram och plug-ins som finns i Pc-miljö, jobbade jag dubbelt så snabbt i Pc-miljö, sålde jag av allt i Mac-väg och övergick helt till Pc. Har efter detta inte funnit en enda anledning att återgå till Mac.
Virus? Har inte haft några problem alls.
Ekonomi? HAH!
Kvalitet? Dubbel-HAH!
Image? Det är där skon klämmer, är inte längre med i Mac-Klanen, klubben för inbördes förundran.

Som grädde på moset till den här lilla krönikan hoppar jag till hållbarhetstänket hos iPhone, som ligger på samma nivå som alla skadeutsatta plastdetaljer hos dagens biltillverkares välplanerade vinstgenererande reservdelar. iPhone har för det första ingen ögla där man kan fästa en handledsrem eller säkerhetslina till byxbälte eller liknande. Sedan har man gjort hela skalet så ömtåligt att den inte håller för minsta säll. Att krascha ett glas, kostar 1500 - 2000:- och senast idag såg jag en stor skylt i ett butiksfönster på S:t Eriksgatan här i Stockholm:
”Har din iPhone kraschat? Vi byter glas direkt.”
De tunna skydd som finns och som kostar mellan 200 och 500 kronor, räcker näppeligen till som tappa-på-golvet-skydd, så grattis Apple, ni har skapat ett monster, eftersom många andra tar efter Apple, oavsett om det är bra eller ej.

Eftersom mobiltelefonbranschens operatörsida är den mig veterligt den enda bransch över huvud taget, där en kund utan att blinka accepterar att den tjänst man betalar för, inte fungerar korrekt. Även om både jag och den jag talar med befinner oss på plats med ypperlig mottagning och har samma operatör, händer det ändå rätt ofta att samtal koppla ned/bryts och man får betala ny uppkopplingsavgift. Jag tycker konsumentverkat skall trycka på för att få igenom ett krav, där om ett samtal bryts och samma nummer rings upp igen inom 20 sekunder, skall ingen startavgift kunna påföras och det skall ske per automatik, inte att man skall behöva sända in en blankett eller liknande.

Mobiltkniken har nu funnits i så många år, att det inte är vi konsumenter som skall bära lasset utan det skall de företag som vräker ut groteska annonspengar, finstilta avtalsregler och otydliga beskrivningar av prisnivåer, som när man säger: ”Du betalar bara 99:- i månaden de tre första månaderna..”. Sedan då?


 
Peter A Ortvik
Chefredaktör
C.E.O.
D.D.S.
U.P.A.
ortvik@frontface.se
Du som vill kommentera inlägget, maila HÄR, så kommer Din kommentar nederst på denna sida...om den är rumsren.

Hand i hand med mobilbranschen går även Bredbands- och Kabel-TV bolagen.
Här ger man dessutom nya kunder snabba lockerbjudanden men glömmer snabbt bort de som redan är kunder sedan lång tid. Man gör programbyten, kallar dem förbättringar och motiverar sålunda en prishöjning.

På bredbandssidan gäller att man beskriver hastighetsnivåerna ”Upp Till XX Mbit/sek…”) så att leverantören kan lägga hela skulden på eventuella låga hastigheter och ojämnheter hos kundens lokala utrustning och programvara, även om inga sådana problem är påvisbara.
Först gör man själv naturligtvis en koll med den kostnadsfria http://www.bredbandskollen.se/ vilket ger en fingervisning om var man befinner sig på skalan.

Alt jag hackat på här ovan, är produkter och tjänster som de flesta av oss använder dagligen och oftast utan att reflektera på annat än att betala räkningen i tid.
Finns det någon anledning att vi skall ha lägre krav på dessas leverantörer, än vad vi harpå de som märker om köttfärsens tillverkningsdatum?

Du sätter själv ribban för hur långt företagen kan flytta sina gränser och det gör de hela tiden om de kan få göra det oemotsagda.

Är du nissnöjd med iFån, TeleLjug, ComBort eller något annat företag, visa vem de har att göra med.

Eller blev samtalet nedkopplat / avbrutet?


Finns det snart någon som inte har en iPhone?
Eftersom skärmen är så pass stor, är det rätt kul att på buss o T-bana kunna följa bänkgrannens bildspel och andra förehavanden, det kan jag lätt erkänna
Däremot tycker jag det finns rätt mycket att erinra mot Steve Jobs och Apples grundinställning när det gäller denna populära produukt och dess kopplingar till övriga Appleprodukter.

Att man inte kan dra igång en nyinköpt iPhone utan att tvingas koppla up sig mot en dator, tvingas installera iTunes och heller inte på ett lätt och logiskt (i datorvärlden) kunna dra och släppa adressböcker /kontaktlistor från den förra mobilen, oavsett märke, visar tydligt att Apple i stort ger blanka fasiken i användarbekvämlighet utan bara utgår från sig själva.

Jag var Mac-användare till 100% under mina första sju år som datoranvändare, fram till 2006. För att hantera mina musikfiler, använde jag ett då mycket lättanvänt och bra program som hette ”MusicMatch JukeBox” eller något snarlikt. Köpte sedan en iPod 15 Gb och därmed föstes jag in i fållan där man, utan att upplysas i förväg, blev en ofrivillig nedladdare och användare av iTunes.

Till min förvåning upptäckte jag att iTunes då blockerade användandet av MusicMatch Jukebox, så bland annat för att använda min andra Mp3-spelare (Creative), så skaffade jag min första PC-dator.
När det dessutom visade sig att iTunes för att göra spellistor, inte bara ”lånade in” musikfilen till spellistan utan kopierade hela musikfilen till spellistemappen, vilket gjorde att det lediga minnet på hårddisken snabbt krympte, var måttet rågat. Jag gick i taket.

<<<  Till Innehåll