För gammal för att lära?
Aldrig!!!
<<<  Till Innehåll

Foto  Frontface.se.

Alltid
Uppkopplad, Aldrig Avkopplad
Det är samma sak gällande sms, många sms flyter runt i cyberrymden utan att någonsin nå fram till den tänkta adressaten men den som sänt meddelandet ser ofta förnärmad ut och kommenterar surt: ”jag messade dej, varför svarade du inte?”. Sms känns som at vrida klockan tillbaka till tidigt 80-tal med personsökare. Ingen tvåvägskommunikation, en sak i taget och ny kostnad påförs för varje delsvar. Det som bollas fram och tillbaka i åtta sms på fem minuter, kunde ha sagts bättre i ett 30-sekunders telefonsamtal, där man dessutom får en bonus: Röstnyans, vilket gör att man inte behöver missförstå tonen i ett torrt textmeddelande.

Och du, varför tror du att sms-meddelandets teckenantal är så pass begränsat? Tror du det är tekniken som sätter den gränsen? År 2011? Ha! Wake up & smell the coffeee, you´re screwed…again.
Det är som med konserverad gröt, det finns ju, så köp det.
Det är ju sååå jobbigt att prata i en telefon med någon man ändå vill nå just NU. Det är en annan sak att man inte alltid vill störa någon på arbetstid, då kan det vara befogad med ett sms.

Ingen vågar längre gå ut på sin fritid utan sin mobiltelefon. ”Tänk om jag missar något?”, ”Tänk om det händer något?”
Den mest utstuderade varianten är dock de som ständigt ringer upp och säger ”Kan du ringa mig, mitt kontantkort håller på att ta slut..”.
 
- Alltid uppkopplad
- Aldrig avkopplad

”Jag ringde dig men du svarade inte”. En vanlig kommentar i dagens läge när man undrar vart en person som lovat höra av sig tog vägen.
Naturligtvis talar jag då om mobiltelefoni, branschen där operatörena uppfunnit 1001 sätt att lura av sina kunder mer pengar än vad som öppet redovisas i reklam för avtalen.

Jag har redan tidigare redogjort för hur ett samtal utan egentlig teknisk orsak kan brytas ett antal gånger och sedan är det bara att betala ny uppkopplingsavgift igen. Något som en kund aldrig skulle acceptera i vilken annan köpesituation som helst, förutom denna.
Men åter till det initiala. Fram till för ett par år sedan, ansågs det vara god sed att, om man inte fick svar när man ringde någon, så ringde man igen efter c:a tio minuter. Så är det inte längre. Nu lägger man i stället skulden på samtalsförsökets mottagare, som kanske inte ens fått något samtal till sin nalle.
Peter A Ortvik
Chefredaktör
C.E.O.
D.D.S.
U.P.A.
ortvik@frontface.se
Du som vill kommentera inlägget, maila HÄR, så kommer Din kommentar nederst på denna sida...om den är rumsren.
Vad skönt det vore om det fanns mobilblockerare på biografer, krogar och gym, så att folk tvingades koppla ner för att koppla av. Bortsett från den rena strålningen, så kan det inte vara mentalhygieniskt positivt att vara nåbar 24/7.

Men till sist och syvende så är det bekräftelsebehovet som tycks styra marknaden. När inte tillräckligt många kan se bloggen, så twittras det, precis som de små fåglarna i träden som sjunger ”Här är jag, hitta mig, se mig, hör mig…”

Hela tåget som alla hoppar på tuffar vidare med ångmaskinen som puffat ut sitt tydliga budskap:
”Mer prylar att gömma sig bakom, mindre personlighet att visa fram”.

Lycka till i det sociala livsspelet, om du inte redan är helt nedkopplad eller står utan leverantör av verklighet.
<<<  Till Innehåll