|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
nr
6 2006
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Foto: SHOOTMEAGAIN Peter Ortvik, Nikon D2X. De
små bilderna: © bosshoss.com
|
|
|
Grymmast på mässan:
|
|
|
|
Who´s the Boss? BOSS
HOSS!
|
|
|
|
Monte Warne, grundare av Boss Hoss Cycles, Inc.,
skapade sin första V8-drivna motorcykel i Dyersburg, Tennessee. Monte
ville ha en motorcykel som var kraftfullare än de motorcyklar som
fanns på marknaden men ändå var angenäm att åka
med. Efter en succéartad resa till Daytona Bike Week 1990 beslutade
sig Monte att börja serietillverka dessa speciella motorcyklar. I
början kunde man köpa ramar och ritningar men sedan 1996 sker
endast tillverkning av kompletta motorcyklar.
Under de åren har Boss Hoss Cycles, Inc. vuxit från sin begränsade
uppstart till en modern produktionsanläggning där produkterna numera
innefattar trikes. En omfattande produktutveckling har säkerställt
den höga kvalitet och robusthet som kännetecknar en Boss Hoss.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fakta:
Motor: 5,7 liter vätskekyld V8.
(Finns även med 8,2 l V8)
355 hästar / 5250 varv/min.
(Finns även med 500 hkr)
Vridmoment: 405 lbs/feet, resp.
567 lbs/feet (8,2 l)
Vikt: 500 kg.
Växellåda:
2-speed halvautomat.
Topphastighet: -Who cares?
Pris: Ca 450.000:- men då väljer
du egen lackfärg.
|
|
|
|
|
|
|
|
Boss-Hoss ser maffig ut även med 194 cm Peter
i sadeln.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V8.an med låg tyngdpunkt gör paketet
ovanligt välbalanserat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|