Nr 5 2008
Sid 5
Din hemsida fungerar perfekt, besökarna klickar in sif i en strid ström
och ditt register över de som du skickar ut dina nyhetsbrev till
blir allt mer omfattande.
Plötsligt en morgon när du loggar in på webläsaren,
där du har din egen sida som startsida,
upptäcker du att din sajt är borta och ersatt med en text som bara
säger att...just det...sidan inte kan nås. Felet kvarstår även efter att
du dubbelkollat allt. Läs här vad som kan ha drabbat dig, helt utan
att ditt webhotell på något sätt har kontaktat dig först.
 
Den här historien är helt sann, den drabbade faktiskt Frontface i december förra året och den kan då naturligtvis drabba även dig, i varje fall
om du har samma webhotell som vi hade då.

Webhotellet är det företag som tillhandahåller den plattform du använder för att placera alla dina sidor som du eller din webmaster har tillverkat till din hemsida. Du betalar oftast en månadshyra för denna tjänst och den hyran kan variera från 19:- till över 150:-. Dessutom har du oftast din e-postserver på samma ställe, så om något händer med din hemsidas server, så påverkas oftast även din e-postadress om den ligger under samma domän (exempelvis @frontface.se)

En morgon i december, strax innan vi skulle
lägga upp nytt nummer, upptäcker vi till vår fasa att vi inte längre finns ute på Internet längre.
Vad värre är, att vi inte kan komma åt vårt konto på ”remoten”, alltså ute på den plats vi hade hos webhotellet, som dessutom inte går att ringa till utan endast har ”supportsvar inom 24 timmar per e-post”.
Vi sände naturligtvis iväg ett mail och frågade vad som hänt?
Timmarna tickade otroligt långsamt innan vi fick svar som löd:
”Det har inkommit anmälning om att ni skickat ut nyhetsbrev till mottagare som inte önskar få det och som säger sig ha meddelat er att så är fallet. Vi finner anälaren trovärdig och har därför stängt av er från servern.”

På vår påföljande fråga om vem som sänt in anmälan, svarade webhotellet att ” Vi lämnar av säkerhetsskäl inte ut information om vem som anmält. Det är dock en person som flera gånger kontaktat er utan att få något svar.”
Som du märker, har webhotellet alltså inte brytt sig om att be om en förklaring eller höra vår version av ärendet, utan själva varit åklagare, domare och bödel, helt självsvåldigt.
Om detta är lagligt, torde det vara det enda
läge i en demokrati där man tillåter ett sådant förfarande. Tilläggas bör att vårt dåvarande webhotell har sitt säte i Danmark.

Vi satte igång ett stort detektivarbete, kontrollerade alla e-mail som inkommit där avsändaren inte längre ville ha Frontface i sin inbox, vilket var cirka 30 st. Helt klart var att alla hade besvarats och avförts från registret,
MEN, det visade sig att en del som e-mailat,
hade e-mailat från en annan adress än den
som vi hade, vilket gjorde det omöjligt att åtgärda direkt. En av dessa, som tydligen anmält oss
(fick vi reda på sedan) vi då spårade upp per telefon, återkom med följande svar: (se nedan)
Vi satte igång ett stort detektivarbete, kontrollerade alla e-mail som inkommit där avsändaren inte längre ville ha Frontface i sin inbox, vilket var cirka 30 st.
Helt klart var att alla hade besvarats och avförts från registret, MEN, det visade sig att en del som e-mailat, hade e-mailat från en annan adress än den som vi hade, vilket gjorde det omöjligt att åtgärda direkt.
En av dessa, som tydligen anmält oss (fick vi reda på sedan) vi då spårade upp per telefon, återkom med följande svar:

Så, där ser man hur det kan gå när kidsen släpps lösa på mammas inloggning…
Den andra anmälaren visade sig vara…ett web-
företag i Stockholm som även de tillhandahåller liknande webhotelltjänster.
I detta fall hade de skickat ut ett reklambrev till oss från en egen adress som INTE finns med på deras egen hemsida, en adress som hette ”billing@xxxxxxxxxxxx.se”, alltså en fakturerings- avdelning som vi inte själva kan komma åt på aktivt sätt. Tyvärr hade de råkat sända sitt spam-mail samma dag som vi ominstallerat vårt
e-postprogram. Detta program hade då råkat ha standardinställningen att spara alla adresser från inkommande mail.

Alltså, de hade sänt oss ett spam, vårt program hade lagt till deras adress i vårt register och sedan sänt ut frontface till den adressen. De hade sänt oss ett ”avbokningsmail” från en annan adress, som vi inte hade och därför kunde vi inte ta bort den, då de inte angett rätt adress.

På grund av att vårt eget webhotell nonchalerat att höra oss innan de helt sonika stängde ner vår serverplats, hade alltså två personer utan att egentligen ha täckning för det, skapat oss mycket kostsamma problem.
Du skall inte tro att det webhotell vi anlitade då, vill be om ursäkt eller ens diskutera saken, de bara hotade med permanent avstängning om det upprepades, trots att vi bifogat alla bevis i form av skärmdumpar på mailkonverstationen.

Nu vet du vad som kan hända i laglöst cyberland.
Var ytterst försiktig med att spara adresser du inte har full koll påoch se till att välja ett webhotell som inte uppvisar liknande arrogans och arbetsmetoder som det vi då anlitade.

Som grädde på moset, krånglades det maximalt (medvetet?) i hela sex månader, när vi skulle flytta en av våra tre domäner (från deras hotell till det vi har nu)r och inte ens detta ville de kännas vid att ett fel hade begåtts, trots att vi sparat alla mail vi sänt dem för att kunna bevisa att vi gjort rätt hela tiden..

Glöm inte att se till att ditt spamskydd uppdateras ofta, se till att placera de adresser du inte vill ha mer post från, i den mapp ditt e-post program anger som "spärrade adressater" så du slipper se dem över huvud taget.

Naturligtvis hoppas vi att du inte placerar Frontface i det facket, för då blir vi mycket ledsna och det vill du väl inte?

Har du undringar om ovanstående ämne, sänd ett e-mail till oss på mail@frontface.se och döp det till "websidan som försvann".

Tack och på återmailande.