Nr 5 2008
Sid 13a
Foto: Frontface, Nikon  D300, bilder från Danmark:  © Odd Molly.
"LET YES WIN"
- Odd Mollys framgångsrecept
Per Holknekt vet hur det är att befinna sig längst ned på stegen.
Han fick hjälp
och en ny chans i livet,
kavlade upp skjortärmarna ända till öronen och är nu
med sitt företag
ODD MOLLY
en av modebranchens
mest lönsamma aktörer
och med ett recept som sätter ödmjukhet och människors väl
före Mammon och Marknaden.

Per glömmer inte och vill heller
inte glömma var han var
för åtta år sedan.
 

Per Holknekt är grundare till
det nu välkända och mycket framgångsrika företaget
Odd Molly, som designar klädkollektioner som nu finns
att köpa i 36 länder över hela världen.
Odd Molly och även Per själv har under det senaste året fått motta ett antal prestigefyllda utmärkelser, som Årets Entreprenör, Årets Företag,
Årets Designer med mera.

Efter att ha känt Per ända sedan det glada 80-talet, när han kom hem från USA som firad världsmästare och proffs i Skateboard, är det med extra varmt hjärta jag sitter mitt emot denne ödmjuke och filantropiske kille, som äntligen får skörda framgångar efter alla år av kämpande och motgångar, både inom yrkes- och privatliv.

Per, du är ju ständigt på språng dessa dagar, vart är du på väg nu?

”Jag skall till Södertörns Folkhögskola på något som heter E-Day för att föreläsa, det är mycket sådant hela tiden.
Förra veckan var det ”Stora Chefsdagen” och även ”Företagarnas Dag” i Helsingborg. Slitsamt men det drar in bra med pengar och jag skänker alla dessa pengar till Stadsmissionen, så det går till våra hemlösa. En gång i tiden hjälpte de mig att komma ur min hemlöshet och mitt missbruk,
så nu kanske jag kan hjälpa till att ge någon annan samma chans.”

Hinner du med dig själv något? Hur är det med motion?

”Jag är ju gammal skateboardinvalid, så det är bara att boka in naprapat, rygg- och nackbehandlingar och att även träna både löpning och på gym
så mycket som möjligt, annars stelnar jag till på en gång. Man faller ju inte som en katt längre, man faller som en fura.”

För de läsare om bara sett
Odd Molly ute i butiker och i press/media, kan det kanske
vara trevligt men en mode- associerad historik och egen bakgrund, please.

”De flesta tror ju att Odd Molly är min entré i modevärlden, men så är inte fallet. Jag är sprungen ur skateboardkulturen och var med och fostrade och formgav själva skateboardfenomenet.
När det hela startade på 70-talet, fanns det ingen ”trickbok”, ingen visste vad man kunde göra med den lustiga lilla brädan från början. Vi började hitta på egna trick och slog oss naturligtvis ordentligt på knän, höfter, armbågar och rumpa.
Därför tejpade vi fast skumgummi- skivor som skydd. Eftersom vi då åkte i kortbyxor, blev det lite kallt framåt höstkanterna, så vi sydde själva större byxor för att få plats med alla hemgjorda skydd,
som ju tog en hel del utrymme.
Det här ledde fram till streetmodet som kom 10-15 år senare. Skejtarna har alltid haft att starkt inflytande på alla andra ungdomskulturer, så efter ett antal år förstod Levi´s, Nike Diesel och de andra att det var viktigt att komma åt den rebelliska ”kunna-själv mentaliteten”
som nu finns över allt.

Vi hade väl ett slags ”Punkhjärta” inom skateboard-communityn,
vi funkade inte i regelverket men var ett fenomen som var fascinerande för den kommersiella och konventionella modevärlden, som då import- erade själva skateboardkänslan, så följde jag med, nästan som ett litet virus, och sådde mina första lökar inom modeindustrin.
Så, modeindustrin med sina fasta ramar, fick in ett vildvuxet odjur i mig och jag kände att jag hade otroligt mycket att tillföra inom modeindustrin, för här fattades både charm och värme.

Modeindustrin är sval, avundsjuk och illvillig. Jag ville tillföra något som ville andra väl, att bjuda in med öppna armar, nedsläppta axlar och ge delaktighet i en affärsrörelse med goda värderingar. Nu, sju år senare efter Odd Mollys födelse, förstår vi hur rätt vi hade när vi ställde hypotesen att ”Kvinnor saknar värme i modet”. Vi kräver av våra modeller att de både skall le och flörta med publiken, både på catwalken och på reklambilder."

Fortsättning på nästa sida >>>

Bilden o van:
Från Odd Mollys visning på D´Angleterre i Köpenhamn samma kväll som fotograferingen. Helena Christensen var Odd Mollys konferencier för kvällen:
En visning som givetvis avslutades med den här magnifika brudklänningen.

Klicka på högerpilen för  fortsättning av intervjun med Daniel Nylén         > > > >