Nr 5 2008
Sid 13b
Foto: Frontface, Nikon  D300, bilder från Danmark:  © Odd Molly.
"Ett tydligt exempel på hur framgångsrikt det tänkandet är, kan vi ta från den stora visning
vi gjorde i Hollywood hösten 2007, med 550 gäster från absoluta gräddan av Holywoods celebriteter. Naturligtvis lite ifrågasättande med strama läppar, undrandes
”vad är nu det här för något?”
När visningen är slut, får vi inte bara stående ovationer som aldrig tycks vilja ta slut, gästerna går därifrån i armkrok, leende
och skrattande. Då förstod vi att budskapet hade gått ända fram och det var en riktig och viktig höjdpunkt i min karriär.”

Hur lyckades ni få till en sådan visning över huvud taget? Kändisarna är ju rätt bortskämda med super-events i Hollywood.

”Vi tänkte så här: Vi kan ju inte
slå det finaste genom att bli ännu finare, så vi måste kunna visa upp något annorlunda, ur positiv synvinkel. Så vi tog med oss vår värme, vår vänlighet. Ta detta exempel, för sex veckor sedan
var jag och fotograferade Helena Christensen för vår nästa kampanj, vid hennes sommarhus
i Danmark. Folk varnade för mig för att hon var så svår att ha och göra med. Vi blev dock bästa kompisar på en gång. Hon förklarade det själv så här: ”Jag blir bara en liten bitch när jag blir behandlad som drottningen själv, när man avindividualiserar mig. Vanlig vänlighet, be mig göra en smörgås åt dig och det gör jag med glädje, svårare än så
är det inte. Jag kommer inte från en annan planet.”

Det var så vi gjorde i Hollywood,
vi fjäskade inte, vi var bara naturliga, varma och hade trevligt i allmänhet. Som jag sade, ett av min karriärs allre största ögonblick var då att gå nedför catwalken/runway och motta applåderna efter visningen, tårögd som jag alltid blir, tar sedan de 30 stegen över till pressuppbådet, så ringer min telefon. Det är min far som ringer och meddelar att min mamma har dött. Det är vid sådana ögonblick man påminns om sig egen sårbarhet och blir ytterst ödmjuk. Det är nu ett år sedan.

Allt handlar om att söka vad man har gemensamt, det är pudelns kärna. Modeindustrin vill gärna tala om och fokusera på vad det är som skiljer kvinnor åt. Vem har störst bröst, vem är rikast, vem är vackrast, vem har högst status och liknande. Sedan skall man vertikalranka dem i hierarkisk ordning.
Vi försöker i stället finna vad som förenar kvinnor, vad de har gemensamt. Jo, behovet av uppmärksamhet, en klapp på kinden, en kram, lite tid, allt sådant som egentligen är helt gratis. Det är ganska förfärande skönt, att arbeta i det lilla och få så stora effekter, i stället för att arbeta i det stora och få små effekter.
Dessa element är universella, oavsett geografi, religion, kultur eller historia och eftersom vår största marknad ligger utanför Sverige, kan vi lätt se detta och hur rätt det fungerar. Det är därför våra kläder säljer lika bra i Dubai som i Dublin.
Det här med att ge av sig till någon annan, det är du faktiskt helt gratis, så det är inte avhängigt hur mycket man tjänar. Goda energier tar man dessutom vidare till nästa person man möter.

Visst, det är många som försöker utnyttja detta på olika sätt genom att lura en och visst, jag har blivit lurad, många gånger.
Men. Jag tar hellre stryk för att tro på människor, än att vara ”safe” och misstänkliggöra hela mänskligheten. Jag lever med dom ärren och låter dem vara min utbildning.”

Här ringer Pers mobil, jag har bett honom att inte slå av den, då jag dels har gott om tid och dels är tacksam för att Per kunde klämma in Frontface mellan alla ännu tyngre engagemang.
jag hör Per berätta att han nu tagit sitt pilotcertifikat och skall flyga upp till sin far i Dalarna över helgen. Han avslutar snabbt samtalet. Jaså Per, du utmanar ödet på fler sätt, flyger själv nu också?

”Hehehe. Ja, allt som skrämmer mig är spännande. Var var vi någonstans nu? Jo, jag har ju haft förmånen att formge ett yrke åt mig själv, som precis är mitt drömjobb.”
"Man behöver inte få frispel eller flippra ur när det går motigt ibland."
Du har ju även under många år innan Odd Molly startades, befunnit dig i hanterandet och försäljning
av andras kollelktioner, mest streetmode. Hur har du känt dig själv positionerad gentemot redan befintliga märken o design
du jobbat med?

”Jag har haft förmaån att jobba som importör, distributör, klädsäljare, klädpresentatör, butiksidkare, vunnit priser som årets butikskyltare och alla andra roller som finns i klädbranschen. Detta är naturligtvis en stor fördel, att förstå motpartens tänk, när jag gör affärer. Det är då kompromissviljan kickar in. Innan Odd Molly föddes, startade jag ”Svea” år 1997, det är ett tjejmärke som bland annat blev ”Årets Rookie” på ELLE-galan för några år sedan. Vi hade visningar ihop med Filippa K, J. Lindeberg ned flera. Vi fick mycket bra press, det var en extra kick framåt
 
Per i blåsväder utanför Helena Christensens hus i Danmark.
Ukrainska fotografen Yelena Yemchuk fotar Helena Christensen ihop med Odd Molly utanför hennes strandhus i Danmark. Notera att hon bara använder naturljus.

Fototeamet hemma hos Helena: Från vä. Eva Lindh (stylist), Per Holknekt (Odd Molly), Helena Christensen, Yelena Yemchuk (foto)

Klicka på högerpilen för mer Odd Molly  >>>