Nr 1 2009
Sid 10b
Foto: Frontface.se  Nikon D300.
Tillsammans satt trion i studion och lyssnade på gamla Motown-plattor, och insåg att den musiken innehöll mycket av det de själva ville förmedla, bl.a. en spontanitet och en sann kärlek till musiken. De bestämde sig för att plocka de bästa bitarna ur Motown-musiken och göra en modern version, där livekänslan fanns bevarad. Plötsligt flödade inspirationen och kreativiteten.

– Till slut hade vi så många låtar att jag utan problem skulle kunna göra ett dubbelalbum fyllt med material som jag verkligen gillade. Det har varit otroligt svårt att sålla, att ha ihjäl sina darlings. Men det är ju ett lyxproblem, säger Daniel.

Efter hårt gallringsarbete blev ett album med många upptempospår. Ett av dem är den dansvänliga förstasingeln "Saturday night", där Daniel får visa upp i princip hela sitt register. Låten har skrivits tillsammans med den Grammynominerade amerikanske låtskrivaren Michael Garvin, som haft otaliga listettor med artister som bl.a. Jennifer Lopez.

”Nobody has excited me anymore ever than Daniel Lindström, Im so happy to be a part of this record”
 / Michael Garvin
www.myspace.com/
michaelgarvinmusic

Albumet "D-Day" innehåller också lite långsammare spår som den lekfullt flirtiga moderna soullåten "Shining", den poppigare "Walk away" och den finstämt sorgliga balladen "Loving you (means hating too)", som sångerskan Dilba Demirbag varit med och skrivit.

Under arbetet med ”D-Day” har Daniel Lindström fått tillfälle att arbeta med några av Sveriges absolut skickligaste musiker, som trummisen Per Lindvall (Abba, Stevie Wonder), basisten Andreas Unge (Kleerup, Christian Waltz), pianisten Jesper Nordenström (Stephen Simmonds, Nisse Landgren) och stråkarrangören Erik Arvinder (Glen Scott, Eric Bibb).

– Det har varit en ära att få vara i samma studio som de här musikerna. De är alla så otroligt musikaliska. Det har verkligen varit enormt inspirerande, säger Daniel och berättar vidare att han gläds extra mycket åt att en stor del av skivan spelats in live.– Det är inte så vanligt att man gör så längre. Mycket av det man hör numera är till större delen programmerat. Det är en lyx att få göra det på riktigt, med riktiga musiker säger Daniel.

D-DAY albumrelease
28 januari, 2009.

www.daniellindstrom.se
www.myspace/daniellindstrom

Hur känns epitetet ”Idol-Daniel” idag?

”Det hörs mindre och mindre. I början var det nog bra som en snabb igenkänningsfaktor, som fanns mer i media än i verkliga livet men jag skulle ju inte må dåligt av att det försvann helt, nu i dagens läge. Samtidigt är det
inget jag ångrar eller skäms för”

Hur var egentligen känslan där på scenen under själva Idol-finalen? Minns du det fortfarande?

”Sjukt intensivt. Publiken var helt vansinnigt med på noterna. Att det var ett helt nytt format, var väl det som drog in mig i det hela, det var ju första gången ett stort skivbolag (BMG) stod bakom, med skivkontrakt i potten.

Hur var det med juryn? Hade du några hatobjekt?

”Det är klart att det är skitjobbigt att stå framför några tomtar som skall ge dig kritik rakt upp och ned. Det är inte lätt att bara låta det rinna av en, när den negativa kritiken kommer.
Min andra platta gjorde jag med Daniel Breitholtz, som ju var med i juryn, så vi har setts en hel del. "

"Idag är vi ett litet skivbolag som står bakom ”D-Day”, så visst
är det mycket att göra.
Men så länge jag har sköna människor runt mig, finns energi och ork, inga problm.”

Så kommer den obligatoriska frågan:
Om vi stoppar in Daniel Lindström i Frontface egen tidsmaskin, som tar dig till datumet ett år innan världens bästa redan skrivna låt skrevs. Du får i stället all credit för den låten. Vilken låt talar vi då om?

”Det blir nog ”Yesterday”, som Beatles skrev. Det är i varje fall den låt som gjort flest covers på, så man har nog sitt på det torra efter det…hehehe.”

Medan vi samtalar, kommer en A&R-kille fram och avbryter oss med att tala om för Daniel att en av hans låtar skall släppas som singel i Tyskland och undrar om Daniel kan justera arrangemanget lite för den tyska marknaden?
(Kanske en Ompa-Ompa orkester som efterfrågas...?)

Vi fortsätter så snart skivbolags- killen  blivit försäkrad om att "allt är möjligt" av Daniel.

På med jackan och ut på bakgår- den för några snabba bilder, tiden går ju som bekant mycket snabbt när man har trevligt.

Vår lilla diktafon gav upp efter plåtningen, så det som kommer härefter, är från Daniels eget minne och bolagsinformation..

På albumet ”D-Day” har Daniel arbetat tillsammans med internationella låtskrivare som Michael Garvin och Roxanne Seeman men även svenska låtskrivare som Stephen Simmonds, Dilba, Adam Baptiste (ADL), Moh Denebi och Fredrik Samsson.

Daniels första singel ”Saturday night” har bl.a. spelats på A-rotation på P4 i flera veckor under hösten. Michael Feiner (The Attic) remixade ”Saturday night” och den klättrade snabbt upp på Swedish Dance Chart listan. Arno Cost som anses som en av världens största remixare i genren House/Electro/Club är i full gång med att göra en remix av remixen.
 
Det var i soulmusiken allting började, när Daniel Lindström redan som barn lyssnade på och inspirerades av de stora stjärnorna.

– Den allra första LP skiva jag fick var Michael Jacksons "Bad". Det var väl 1987, och jag minns att jag lyssnade noga på arrangemangen och hela tiden upptäckte nya grejer. Det var då jag verkligen började lyssna på musik. Tidigare hade jag bara hört den, förklarar han.

På kommande albumet "D-day" har Daniel Lindström varit involverad i varje liten detalj. Det har inneburit hårt jobb och många långa dagar och nätter i skivstudion. Ingenting har lämnats åt slumpen. Men med facit i hand ser Daniel att resultatet är värt allt slit.

– Jag ville skriva musik som jag tycker är rolig att sjunga, där jag får använda mycket av rösten och utmana röstresurserna. Och så blev det, säger han. – Jag har tagit ut mig fullständigt i varje sångpass!

Den här gången har Daniel haft full konstnärlig frihet, och har kunnat prova sig fram och känna efter vad som till hundra procent passar honom.

– Det är både lättare och roligare att jobba när det inte finns några begränsningar. Det blir mer kreativt på det sättet. Det är det som är grejen med den här plattan, att vi har haft roligt tillsammans, vi som har gjort den. Vi brukar säga att "det är bara musik". Det är skönt att inte ta allt på så stort allvar.
"Vi" är i det här fallet Daniel själv och producentteamet Mohammad Denebi och Fredrik Samsson, en Stockholmsduo som tillsammans startat indiebolaget LALUFF.

– Vi började skriva låtar ihop och fick feeling. Det visade sig snabbt att vi hade samma vision, berättar Daniel.